Operation freedom is over

- Jag varnar er redan nu detta blir ett låååångt,
men intressant inlägg kan jag lova! ;)


Allting började då igår vid halv ett när vi va på sjukhuset.
Halv 2 fick jag byta om till en sjukhusrock, dom är jävligt
genomskinliga btw. Sen fick jag ligga inne i ett rum med en lite kille
på 4 år som också skulle opereras, han va så gudasöt.
Sen drog Mamma ner till Jonna och Jenna och sjuksköterskorna fick
ta hand om mig fullt ut istället.

Jag fick tabletter och rullades in i operationssalen.
Där kopplade dom in dropp och massa nålar i armen med två skruvlock på
som dom bara öppnade sen och sputade ner morfin och annat.

Sen kopplade doktorn in elektroder på hjärtat och lugnorna som
gick till en maskin som mäter alla tryck och sånt.
Men när han skulle sätta fast dom här så var han tvungen och taffsa
på mina bröst,
jag som va lite hög på morfin var tvungen och bita
mig i läppen för att inte skratta haha.
Sen fick jag massa narkos.

Doktorn
- Börjar du bli lite tung i huvudet nu?
Jag - haha Najedå, inte alls!
10 sekunder senare..
Doktorn - Är du tung i huvudet nu då? :)
Jag - Nickar på huvudet, är helt väck och bara smilar och försöker
förgäves hålla ögongen öppna men det va en utmaning jag inte vann.
Doktorn - Kämpa inte emot det blir lättare om du bara andas.
Jag tar två djupa andetag.. snark.. Totalt borta.

Det va så äckligt och skönt på samma gång.
Sakta men säkert stängdes jag av och jag kunde inte göra något
åt det, går inte riktigt beskriva hur konstigt det va.

Vaknar upp på uppvaket ca två timmar efter operationen
någongång vid halv 4 - 4. Är helt väck och så fort jag öpnnade
ögonen så snurrade allt och jag hade cpigt ont i halsen.

Jag fick morfin och säkerligen andra saker me, Somnade om igen.
Vaknade sen varje kvart när dom tog blodtrycket i armen och gav mig nya
morfinsprutor men va så sjukt trött så sov hela tiden där emellan haha.
Vid 6 tiden ca 30 timmar efter senaste gången jag åt fick jag en piggelin.
Det tog nästan en halvtimme och smällta ner den i halsen, men svinskönt va det.
Sen fick jag lide mer sprutor och tabletter och så tog dom bort
slangarna till den där maskinen som skötte allt och andra smågrejer innan jag
förflyttades till min sovsal på andra sidan sjukhuset.

Man fick åka under hela sjukhuset då och jag va lite smårädd minns jag
plus att det va riktigt jävla kallt.

Väl framme i min sovsal så ska jag dela med en äldra kvinna som
varit med om en bilolycka, usch hon va helt mörbulltad.
Jag kände mig rätt okej, kunde dricka isvatten och så kollade
jag på tv och fick min mob så jag kunde skicka sms :)

Va dock lite flummig imellanåt haha.
Fick morfin och tabletter med jämna mellanrum och så kollade dom
droppet och mitt blodtryck.

Kirurgen Ola, som opererade mig kom och berättade om komplikationerna
som uppstod, hade ju en böld = en svullnad i halsen med var och blod.
Jag hade börjat blöda jättemycket och dom fick skära/bränna lite extra men dom har
så bra koll på vad dom gör så jag var aldrig i någon livsfara.


Någon gång på kvällen gick jag på toa första gången och jag hade ju
en knapp intill mig som jag bara kunde trycka på om det va något.
Men naej, jag skulle klara mig själv in där och det gick skitbra,
sen skulle jag ta på mig mina mysbyxor för jag frös och då blir jag helt groggy.
Hinner precis sätta mig ner i sängen och se att hela droppet fylls skitfort
med blod och att jag får blodsmak i munnen.

Jag är typ halvt bortta och trycker på knappen och dom kommer och får
byta ut hela skiten och det va så mkt blod och jag bara strirrar haha.
Sen drack jag iskallt vatten och dom ger mig också två sputor och jag däckar sött i sängen igen.
Det va inte förräns idag som jag fattade att det var efterblödningar.
Morfin och värktabletter asså, vilken uppfinning.

Annars va det riktigt nice och sova på sjukhus, la av med droppet vid tiotiden och
efter det mådde jag lite dåligt. Låg sen och lyssnade på musik genom headsetet
och skickade sms och sov och vaknade hela tiden.
Fick så många tabletter vid tio
så hade inte så ont. På morgonen vid halv 6 hade jag däremot skitont igen men fick
massa tabletter och låg sen och va halvt väck till 8 9 tiden kanske.
Åt sen frukost, fick ner en halv yoggi, ett glas vatten, ett glas te och lite macka.
Sen fick jag ännu mer tabletter och sov tills Mamma och Jonna hämtade mig vid 11 halv tolv.

Halvsov i bilen på väg hem sen stannade vi på extra så jag kunde välja glass, yoggi osv.
Ligger nu i syrrans säng och har det allmänt nice så länge jag inte pratar med någon.
Kommer nog somna snart för är svintrött nu. Annars blir det bara mys i sängen med film
och piggelin hela kvällen. Sen kommer Jenny hit också ;)

Nu i en vecka måste jag ta det hellugnt. Hur ska jag klara det?.
Menmen måste man så måste man Får bli film och mys i en tid framöver nu.
Operation freedom är över nu, Äntligen är dom dära äckliga helvetesmandlarna borta.
Längtar tills jag är helt frisk och kry nu, då bannemig ska ni få se på energi ;)






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0